Ciekawe linki
Zapaszamy Państwa do zapoznawania się z artykułami i ciekawymi linkami, które będziemy umieszczać w tej zakładce.
Dziecko z niepełnosprawnością ruchową na zajęciach wychowania fizycznego - poradnik ORE z 06.08.2014r.
Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego Joanny Zajączkowskiej to publikacja podejmująca problematykę edukacji włączającej ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnością ruchową. Skierowana jest głównie do nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów, jednak zawarte w niej treści mogą stanowić wartościową wiedzę również dla innych osób pracujących z dziećmi poruszającymi się na wózkach. Pobierz tutaj >>>>>>>>
W szkole się bardzo dobrze czuję...”
Wyniki badania TALIS 2013 a założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli opublikowane przez ORE 15.07.2014.
Udostępniony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji Bank Dobrych Praktyk, czyli publikacje specjalistów z dziedziny edukacji i integracji:
Książka studentki gdańskiej ASP dla dzieci niesłyszących
Irmina Knapik, która ukończyła właśnie gdańską ASP, przez ostatnie dwa lata ciężko pracowała. Efektem jej starań jest książka dla niesłyszących maluchów.
O trudnych początkach w szkole i adaptacji małych uczniów przeczytacie w artykule "Dobry start - czyli o trudnej adaptacji szkolnej". Jeśli macie jakieś ciekawe patenty jak pomóc maluchom w przystosowaniu się do nowego środowiska, które sprawdzają się w praktyce - proszę piszcie.
http://www.edupress.pl/warto-przeczytac/art,227,dobry-start-czyli-o-trudnej-adaptacji-szkolnej.html
Fotorelacja z warsztatów tworzenia witraży - SMOKów
27 sierpnia w Gdyńskim Ośrodku Terapii Zajęciowej odbyły się warsztaty
tworzenia smokowych witraży, którym mogliśmy się przyglądać.
Podopieczni ośrodka:
Ania,Piotr, Agnieszka, Dorota i Tomek pokazali nam jak pod czujnym okiem Pani Ewy (szefowej pracowni) powstają niepowtarzalne dzieła sztuki - Smoki, symbolicznie odzwierciedlające logo naszego projektu.
https://www.facebook.com/projekt.SMOK?ref=hl#!/projekt.SMOK
SMOK w Dzienniku Bałtyckim >>>>>
40 nauczycieli z Gdańska przejdzie innowacyjne szkolenia dotyczące sposobu pracy z uczniem chorym i niepełnosprawnym. Jeśli SMOK, projekt gdańskiego Ośrodka Doradztwa i Treningu Kierowniczego się powiedzie, z czasem podobne kursy będą prowadzone w całej Polsce. Rodzice mówią, że zmiany w szkołach i klasach integracyjnych potrzebne są od zaraz...
Zapraszamy do lektury powyższego artykułu.
Ojciec niepełnosprawnego dziecka: życie ustawiło mi wysoką poprzeczkę
Polecamy artykuł z najnowszego numeru "Życie Szkoły" 4/2013 na temat zaburzeń koordynacji rychowej u dzieci zwanej dyspraksją.
Dyspraksja jest zwykle postrzegana jako ograniczenie lub niedorozwój organizacji, koordynacji ruchu. Związane z nim mogą być problemy z wypowiadaniem się, percepcją lub myśleniem. Zobacz arykuł >>>
Bajki terapeutyczne lekarstwem na całe zło...
Kto z nas w swoim codziennym życiu nie doświadczył problemów, rozsterek, konieczności trudnych wyborów i stawania oko w oko ze swoimi lękami? Teraz, kiedy jesteśmy dorośli z uśmiechem na twarzy wspominamy pewne zdarzenia z dzieciństwa, które wtedy nas przerażały. Dzięki bajkom, które prezentujemy poniżej możemy pomóc naszym dzieciom przekazując im mądrość z naszego bagażu doświadczeń, aby było bogatsze o nasze przeżycia, aby pewniej stąpało po tym świecie i zdobywało własne doświadczenia na przyszłość.
http://www.pomagamydzieciom.info/21324,1.dhtml
Edukacja dziecka niepełnosprawnego
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem opisującym sytuację polskiego systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, który nie działa dobrze. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli studenci kończący specjalizację nauczycielską jest słabo przygotowana do pracy w szkole.
Kolejny artykuł dotyczy spraw związanych z edukacją dziecka niepełnosprawnego w placówkach publicznych. Porusza kwestie obowiązków, których muszą dopilnować rodzice dziecka oraz tego co prawo w Polsce zapewnia niepełnosprawnemu dziecku.
http://www.poradnia.pl/edukacja-dzieci-niepelnosprawnych.html
Odsyłamy Państwa do lektury książki „Czytanki o edukacji. Dyskryminacja” pod redakcją Doroty Obidniak, która jest syntezą zebranych dyskryminacji obecnych w polskich szkołach.
http://www.znp.edu.pl/element/1347/Dyskryminacja_w_szkole
Zapraszamy do lektury artykułu o edukacji osób niepełnosprawnych, o zaległościach jakie na tym polu ma Polska oraz o unijnych postanowieniach w tej ważnej kwestii.
Zachęcamy również do zapoznawania się z osiągnięciami osób niepełnosprawych:
Co potrafią niepełnosprawni?
Życie bez kończyn nie jest końcem...
Narty
Wspinaczka
Nurkowanie
Bieganie
Bez nóg na wybiegu dla modelek...
Malowanie ustami
Wyprawy na biegun
Niewidomy fotograf
Definicje i podstawy prawne w kształceniu osób niepełnosprawnych:
Kim jest uczeń niepełnosprawny?
Uczeń niepełnosprawny to uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym z racji niepełnosprawności. Nowe przepisy podają katalog dziewięciu niepełnosprawności, uprawniających do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Są to dzieci:
1. niesłyszące,
2. słabosłyszące,
3. niewidome,
4. słabowidzące,
5. z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6. z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
7. z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
8. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
9. z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Podstawa prawna:
(Dz. U. 2010 nr 228 poz. 1489)
Kształcenie niepełnosprawnych, szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie:
idn.org.pl/sonnszz/du_men9.htm
Film z wyprawy w której brały udział głównie osoby niepełnosprawne.
Zdobyły swoje własne szczyty: )
Niepełnosprawność nie może być powodem do wykluczenia społecznego...gdy jest tak,iż zostaje zabrana możliwość chodzenia, patrzenia, dotykania to nie znaczy, że człowiek przestaje pragnąć, tęsknić za swoimi pasjami, podróżami, życiem w pełni...
Polecamy bardzo dobry wywiad z dyrektorem Centrum Nauki Kopernik Robertem Firmhoferem, który mówi o tym jak ważna jest zmiana w postrzeganiu odpowiedzialności za społeczeństwo. W artykule również jest mowa o dążeniach w podniesieniu kompetencji nauczycieli. Zachęcamy do lektury.
- http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/642130,dyrektor_kopernika_wazne_jest_zwiekszenie_zakresu_kompetencji_nauczycieli.html
Proponujemy zapoznanie się z gazetą internetową dla pedagogów i nie tylko : ) Znajdą tam Państwo dobre artykuły, recenzje, wywiady. Polecamy.
Kształcenie osób niepełnosprwnych w Polsce, stan obecny i perspektywy:
Polecamy artykuł o sytuacji wspierania ucznia niepełnosprawnego w edukacji publicznej w Polsce. Zdecydowanie w większości przypadków realna pomoc nie istnieje i jest jedynie obecna na papierze. Dlaczego tak jest? Gdzie są luki w systemie? Zachęcamy do lektury.
Klasy integracyjne - czy są szansą w polskim szkolnictwie? Polecamy artykuł w którym jeden z pedagogów dzieli się swoim doświadczeniem na temat realiów pracy jako nauczyciel wspomagający.
Zadaniem placówek edukacyjnych jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia i określenie zakresów wsparcia. Dokonanie tego jest możliwe poprzez działanie wielospecjalistycznych zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej obecnych w każdej szkole...Zapraszamy do krótkiego artykułu dotyczącego integracji sensorycznej.
10 pytań i odpowiedzi na temat integracyjnych placówek, kto może się w nich znaleźć? czy w jednej klasie mogą znajdować się dzieci z tym samym schorzeniem? jakie wsparcie oferują nauczyciele dzieciom tego potrzebującym.